تبلیغات
سدید - قرآن و عدالت اقتصادی
ویژه ها قبلی 1 2 3 بعدی
بانوان ورزشکار المپیک» تبدیل حرام به حلال با دیپلماسی حجاب!

با دیدن برخی صحنه ها از تلویزیون و رسانه ها از تصاویر ورزشکاران ایرانی شوکه می شدم. گاهی اوقات هم مثلا به خاطر دست ندادن امید نوروزی و پارالمپیکی ها با زنان خوشحال. به هرحال افتخارآفرینی ورزشکاران ایرانی در المپیک جای تقدیر و تشکر فراوانی دارد
اما......
تولید ملی» تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی

تولید صفا و مهر و الفت بکنیم
بر ساحت دل عرض ارادت بکنیم
سرمایه ی ما عشق ولایت باشد
با هستی خود ازان حمایت بکنیم
(شاعر: شاهد) ...
دانشگاه اسلامی» دانشگاه اسلامی، مبدا پیشرفت

یك ملت، با اقتدار علمى است كه مى‏ تواند سخن خود را به گوش همه‏ ى افراد دنیا برساند؛ با اقتدار علمى است كه مى‏ تواند سیاست برتر و دست والا را در دنیاى سیاسى حائز شود.در این زمینه كه علم نیاز است، حقیقتاً كشورى كه دستش از علم تهى است، نمی تواند توقع عزت، توقع استقلال و هویت و شخصیت، توقع امنیت و توقع رفاه داشته باشد. طبیعت زندگى بشر و جریان امور زندگى این است. علم، عزت می بخشد.(مقام معظم رهبری)...

قرآن و عدالت اقتصادی

شنبه 7 بهمن 1391
حوزه اقتصادی به سبب اهمیت آن در زندگی بشر، یكی از مباحث عمده آموزه های قرآنی را تشكیل می دهد؛ چرا که تامین سعادت واقعی انسان در سایه یكتاپرستی و سلامت امور اقتصادی و پرهیز از هرگونه فسادانگیزی است. از نظر اسلام، اقتصاد و ثروت، مایه قوام اجتماعی است. از این رو، تصحیح و اصلاح روابط اقتصادی جامعه، در كنار تصحیح نگرش های اعتقادی در صدر آموزه های آن قرار گرفته است.
در این نوشتار، گوشه ای از دیدگاه قرآنی نسبت به عدالت اقتصادی، از زبان قرآن، بیان می شود.

عدالت اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم

عدالت اقتصادی از منظر
قرآن
- مفهوم عدالت اقتصادی قرآنی  ،در چند محور ذیل خلاصه می شود:
1. هرآنچه در زمین است ،  تنها به یك گروه یا طبقه معین اختصاص ندارد و از آنِ همگان است.
2. امكانات و ثروت‌ها نباید تنها در اختیار قدرتمندان و سرمایه‌داران باشد.
3. هیچ‌ یك از افراد جامعه حق ندارند در اموال دیگران تصرف و به حقوق اقتصادی آن ها تجاوز كنند.
4. تاکید و تشویق به کار ؛ سربار دیگران شدن و بهره‌مندی نابجا از حقوق دیگر افراد جامعه، ممنوع است.

- برخی از آیات مربوط به عدالت اقتصادی :

1. هرآنچه در زمین است ، از آنِ همگان است.
« وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ؛ و زمین را برای مردم نهاد» (الرحمن/ 10)
«أنام» به معناى آفریده‏ ها، اعمّ از جنّ و انس و همه موجودات روى زمین است.1
بنابراین، عدالت كامل وقتی محقق می‌شود كه زمینه برای بهره‌برداری عمومی از زمین و مواهب طبیعی آن فراهم شود.


2. امكانات و ثروت‌ها نباید تنها در اختیار قدرتمندان و سرمایه‌داران باشد.
« كَیْ لَا یَكُونَ دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیَاء مِنكُمْ؛ تا میان توانگران شما دست به دست نگردد3. »
در آیه فوق « دولة » به معناى گردش و دست به دست كردن اموال است.
در قرآن، چهار مرتبه به لزوم پشتیبانى اقتصادى از اهل بیت پیامبر اشاره و به پرداخت بخشى از خمس، فیى‏ء و دیگر درآمدها به آنان تأكید شده است: «و لذى القربى‏»2، «و لذى القربى‏»3، «و آت ذا القربى حقّه»4 و «فآت ذا القربى حقّه»5
در آیه چهارم سوره حشر براى كسانى كه با پیامبر مخالفت مى ‏كنند، عبارتِ «شدید العقاب» آمده است و در این آیه نیز براى افرادى كه ممكن است به تقسیم فیئ توسط پیامبر ایراد بگیرند، عبارتِ «شدید العقاب» آمده است.
در این آیه، ابتدا حكم آمده، «فللّه و للرسول و لذى...» سپس دلیل حكم، «كى لایكون دولة...» و در پایان، توجه به احكام حكومتى پیامبر مطرح شده است.
خداوند براى «ذى القربى» هم مقام معنوى را سفارش كرده «قل لاأسئلكم علیه أجراً الا المودّة فى القربى»6 و هم پشتوانه اقتصادى را. «ما افاء اللّه... لذى القربى»
گرچه براى تقسیم فیئ‏ در این آیه شش مورد بیان شده، ولى لازم نیست در تمام موارد به طور یكسان تقسیم شود.7
فیئ، به شخص رسول خدا (ص) اختصاص ندارد، بلكه براى موقعیّت و مقام و جایگاه اوست و لذا بعد از پیامبر اسلام‏ ص در اختیار جانشینان بر حق او یعنى اهل بیت‏ است و در زمان غیبت، در اختیار فقهاى عادلِ بى هوى‏ و هوس.
هر كجا با تلاش رزمندگان به غنایم رسیدیم، تنها خمس آن میان شش گروه تقسیم مى‏ شود، چنانكه در آیه 41 سوره انفال آمده است، ولى هر كجا بدون زحمت چیزى بدست آید ، تمامش میان آن شش گروه تقسیم مى‏ شود.2

اگر در تمام سطوح مختلف فردی و اجتماعی ، عدالت رعایت گردد آثار و برکات زیادی برای فرد و دیگران در بردارد. در حاکمیت اسلامی نباید انحصارات به وجود آید و عده خاصی از مردم تولید، توزیع یا مصرف را با وجود داوطلبان دیگر به خود اختصاص دهند و دیگران را از شرکت در فعالیت های اقتصادی بازدارند، لذا وجود مالیات های اسلامی برای آن است که می تواند مانع انحصار ثروت و گردش آن بین یک عده ثروتمند گردد.


3. هیچ‌ یك از افراد جامعه حق ندارند در اموال دیگران تصرف و به حقوق اقتصادی آن ها تجاوز كنند.
"وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُم بَیْنَكُم بِالْبَاطِلِ؛ و اموالتان را میان خودتان به ناروا مخورید". (بقره / 188)
بر طبق آیه فوق:
الف- مالكیّت باید از راه صحیح باشد. مانند: حیازت، تجارت، زراعت، صنعت، ارث، هدیه، امثال آن، ولى تصرف از طریق باطل و رشوه ایجاد مالكیّت نمى‏ كند. «لا تاكلوا اموال الناس بالباطل»
ب- جامعه در حكم یك پیكر واحد است. «بینكم، اموالكم»
پ- رشوه، حرام است و انسان حقّ ندارد براى تصاحب اموال مردم رشوه دهد. «تدلوا بها الى الحكام لتاكوا فریقاً من اموال الناس»
ت- اسلام، مردم را مالك اموالشان مى‏ داند. «اموال الناس»
ث - لغزش‏ هاى آگاهانه خطرناك است. «وانتم تعلمون» 8


4. تاکید و تشویق به کار
« لِّلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَاء نَصِیبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ؛ برای مردان از آنچه [به اختیار] كسب كرده‌اند بهره‌ای است و برای زنان [نیز] از آنچه [به اختیار] كسب كرده‌اند بهره‌ای است. » (نساء/ 32)
« وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَی؛و اینكه برای انسان جز حاصل تلاش او نیست. »(نجم، 39)
 بی‌تردید، كاری كه از نظر اقتصادی مفید نیست، ‌ارزش ندارد و نمی‌تواند منشأ حق تلقی شود. از آیات و روایات بسیاری چنان استنباط می‌شود كه كار، منشأ پیدایش حق سهم‌بری است.
خداوند در بیش از دویست مورد ، « عمل » انسان را ملاک شخصیت او آورده است و در هفت مورد ماده «صُنع» را که به معنی صورت دادن کار است بیان فرموده است. حاصل سخن اینکه خداوند، کار و کوشش را ملاک شخصیت آدمی بیان کرده است.همچنین قرآن کریم در آیه های 79 و 80 سوره توبه، آن دسته از انسان ها را که مردمان اهل کار و تلاش را مسخره می کنند، هم ردیف کافران قرار می دهد؛ آنها را فاسق معرفی می کند و از هدایت خویش بی بهره می دارد. این، خود سندی است محکم برای دریافتن میزان اهمیت کار و کوشش نزد خداوند.
خداوند در آیاتی از جمله آیه 53 سوره انفال و 112 سوره نحل و 3 سوره اسراء به نقش عمل و كار در بهره مندی انسان از نعمت های الهی در زمین اشاره می كند و خواهان تلاش و كار مردم می شود تا از نعمت های خدادادی در زمین بهره مند گردند و در آسایش و آرامش زندگی كنند و دغدغه گرسنگی و ناامنی نداشته باشند.
كار و تلاش، دست كم عامل اصلی در فقرزدایی از جوامع بشری است. حتی اگر انسان نخواهد برای آخرت خویش كاری كند و از فواید كار نیك در آخرت بهره مند گردد (غاشیه، آیات 8 تا 16)
با نگاهی به آیه 112 سوره نحل می توان این معنا را به دست آورد كه عملكرد نادرست، موجب فقر و فاقه جوامع بشری می شود چنان كه عمل و كار می تواند درهای نعمت را به سوی انسان و جوامع بشری بگشاید و آنان را به كمال سعادت در دنیا برساند. بنابراین، عدالت اقتصادی به معنای توزیع صحیح درآمدها و جلوگیری از تضییع منافع و حقوق مشروع همه افراد به‌ویژه محرومان است تا فاصله طبقاتی و اختلاف فاحش درآمدها پدید نیاید.9

نخستین گام تحقق عدالت ، عدم پیروی از هوای نفس و تاكید بر جهاد و ایثار است .
 اگر همه مردم بر جهاد تاكید كنند عدالت محقق می‌شود .

در پایان ذکر این نکته لازم است که عدالت اقتصادی از منظر قرآن و روایات ، موضوع چندین کتاب و مقاله قرار گرفته است و این وب نوشت تنها گوشه ای از مفاهیم آیات وحی درباره عدالت اقتصادی بود .

--- --- --- ---
پی نوشت ها
1) تفسیر نور ، حجة الاسلام قرائتی.
2)  انفال، 41.
3) حشر، 7.
4) اسراء، 26.
5) روم، 38.
6) شورى، 23.
7) تفسیر احسن‏ الحدیث .
8) تفسیر نور ،حجة الاسلام قرائتی.
9) همان.
--- --- --- ---
گردآوری و تنظیم: عارف خطیبی در وب نوشت بینات و سدید.
کپی برداری بدون لینک دادن به منبع، شرعا حرام است
 بنابراین بخش نویسنده مقاله و همچنین لینک آن را حذف نکنید.باتشکر.....


بازنشرها در صراط نیوز + نوابیون + دارالقرآن بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز + ... ...(لینک بازنشردهندگان این مطلب در بخش نظرات آمده است)




» کلمات کلیدی: اقتصاد اسلامی، عدالت اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم، عدالت اقتصادی از منظر قرآن، سدید، عدالت اقتصادی، قرآن و عدالت اقتصادی، بررسی عدالت اقتصادی از دیدگاه قرآن،
لینک بازنشردهندگان این مطلب
پنجشنبه 10 اسفند 1391 04:29 ب.ظ
1. صراط نیوز
http://www.seratnews.ir/fa/news/44949/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86

2.نوابیون
http://navabion.blogfa.com/post/228/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86

3.دارالقرآن الکریم بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز
http://salsabil-quran.blogfa.com/post-29.aspx
دارالقرآن الکریم بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز
پنجشنبه 10 اسفند 1391 03:33 ب.ظ
"إنَّ هذا القرآن یهدی للَّتی هیَ أقوم"
باعرض سلام خدمت شما دوست عزیز
و تشکر از مطلب زیبا وپرمحتوای شما
بااجازه شما بخشی از این مطلب در این وبلاگ درج شده است
لطفا در صورت ناراضی بودن به ما اطلاع دهید
http://salsabil-quran.blogfa.com/
پاسخ مدیر : با سلام و احترام
نمیدونم چرا همه فکر می کنند اگه منبع مطلبی که کپی می کنند رو ننویسند کلاس کارشون بیشتره در حالی که برعکسه
لطفا منبع و لینک آن را درج کنید
با تشکر
دنیای نیاز به نـماز | World Prayer .IR
چهارشنبه 25 بهمن 1391 08:56 ب.ظ

سلام ارزشی نویس، خوب هستین؟!
وبلاگـ زیبایی داریـد ...

برای شرکت در دایرکتوری ارزشی نویسان نگین نرگس و تبادل لینک با 5 پایگاه
مذهبی پر مخاطب، پنج پـایگاه ذیل را لینک بفرماییـد:

1. دنیـای نیـاز بـه نمــاز
http://worldprayer.ir

2. هشتمیـن خــورشیـد ولایت
http://www.8sun.ir

3. پایـگاه جـامع المهدی (عج)
http://almahdi-aj.ir

4. یـک قـلمـــ آزادی
http://1gha.worldprayer.ir

5. ☫دایـرکــتوری نگیــن نـرگــس☫
http://directory.worldprayer.ir

و پـس از آن از طریـق نظرات پنـج پـایگاه اعلام کـنید که لینک کرده اید، تا وبلاگ
شما هم لینک و در دایرکـتوری، ثبت شود ... .
برای اینکـه لینک وبلاگـ تان در ستـون ویـژه ی دایرکـتوری قرار گیـرد، بـاید گوشه
نمای فلش یـا لوگوی آن را در وبلاگـ تان درج کـنید؛

برای دریافت کد به آدرس روبه رو بروید: http://worldprayer.ir/page/directory/

بــاتـــــشکــر
الـتماس دعا
پاسخ مدیر : تشکر :)))))))))) لینک شدید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
برگزیده ها
پیام فجرهنگامی در شرایط سخت اقتصادی کشور، بحث از حجاب و عفاف و ماهواره و ... می شود و نقدهای فرهنگی در این شرایط مطرح می شود، پاسخ بسیاری از افراد این است که در این شرایط اقتصادی که بسیاری از مردم در تامین نیازهای اولیه درمانده شده اند، از معضلات فرهنگی می گویید؟ .... ...{ادامه}

« آینده از آن امت اسلام است »
                    « امام خامنه ای »

سدید


  • نظرسنجی
  • پیوندها
  • آرشیو
  • آمار
:. ارزیابی شما از قالب سدید؟