تبلیغات
سدید - درمان نا امیدی و افسردگی
ویژه ها قبلی 1 2 3 بعدی
بانوان ورزشکار المپیک» تبدیل حرام به حلال با دیپلماسی حجاب!

با دیدن برخی صحنه ها از تلویزیون و رسانه ها از تصاویر ورزشکاران ایرانی شوکه می شدم. گاهی اوقات هم مثلا به خاطر دست ندادن امید نوروزی و پارالمپیکی ها با زنان خوشحال. به هرحال افتخارآفرینی ورزشکاران ایرانی در المپیک جای تقدیر و تشکر فراوانی دارد
اما......
تولید ملی» تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی

تولید صفا و مهر و الفت بکنیم
بر ساحت دل عرض ارادت بکنیم
سرمایه ی ما عشق ولایت باشد
با هستی خود ازان حمایت بکنیم
(شاعر: شاهد) ...
دانشگاه اسلامی» دانشگاه اسلامی، مبدا پیشرفت

یك ملت، با اقتدار علمى است كه مى‏ تواند سخن خود را به گوش همه‏ ى افراد دنیا برساند؛ با اقتدار علمى است كه مى‏ تواند سیاست برتر و دست والا را در دنیاى سیاسى حائز شود.در این زمینه كه علم نیاز است، حقیقتاً كشورى كه دستش از علم تهى است، نمی تواند توقع عزت، توقع استقلال و هویت و شخصیت، توقع امنیت و توقع رفاه داشته باشد. طبیعت زندگى بشر و جریان امور زندگى این است. علم، عزت می بخشد.(مقام معظم رهبری)...

درمان نا امیدی و افسردگی

شنبه 18 شهریور 1391
 امید» اشاره: ناامیدی نسبت به آینده
                در تفکر اسلامی جای ندارد

ناامیدی، افسردگی، احساس درماندگی و از این دست احساسات پدیده هایی است که در دنیای مدرن امروز، گسترش یافته اند. سبک زندگی مدرن و فاصله گرفتن از اصول و ارزش های مذهبی رابطه ی مستقیمی با ابتلای انسان به این مشکلات روحی-روانی دارد. همان طور که حافظ سال ها پیش گفته بود که: «از این سموم که بر طرف بوستان بگذشت/عجب که بوی گلی هست و رنگ نسترنی»1. تمسک به قرآن و حدیث، درمان قطعی و همیشگی نا امیدی است و انسان را از نا امیدی بیمه می کند. نوشتن این مقاله بر خودم بسیار تاثیرگذار بود و کاری را که به خاطر امید نداشتن به آینده نمی خواستم انجام دهم با امید آغاز کردم. مطالعه این وب نوشت را به شما نیز توصیه می کنم.

امید به آینده از منظر قرآن کریم
 
مقدمه
همان طور که می دانید در آیات، احادیث، اشعار و متون ادبی بسیاری به مساله ی امیدواری توجه ویژه ای شده است. در یک عبارت می توان گفت جهان بینی توحیدی مانع یاس و ناامیدی انسان از آینده می شود. از آنجا که دلباخته ی دنیا شدن و غفلت از آخرت، یکی از دلایل اصلی ناامیدی و احساس پوچی در انسان است، از این رو امید به آینده با معنویت پیوند می‌خورد. مبنای معنوی برای امید به اینده در قرآن به خوبی تبیین شده است. آیات بسیاری در قرآن بیانگر امید به آینده برای صالحان، مؤمنان، صابران و پرهیزگاران است. قرآن كریم به منظور تشویق و ترغیب انسان به کارهاى شایسته، بهره فراوانى از امید برده است. در این نوشتار، برخی از آیات قرآن مجید که به موضوع امید به آینده اشاره دارد، پرداخته می شود و گزیده نکاتی از برخی آیات عنوان می شود.
 

وعده یاری خداوند به انسان در دنیا و آخرت

خداوند در آیات 51 و 52 سوره غافر می فرماید: " ما به طور مسلم رسولان خود، و کسانی را که ایمان آورده‏ اند، در زندگی دنیا و روزی که گواهان به پا می‏ خیزند (قیامت)، یاری می‏ دهیم.  (همان) روزى كه عذرخواهى ستمگران سودشان ندهد، لعن و نفرین براى آنان است و جایگاهشان سراى بد."
در آیات قبل از این آیه آمده است كه: مؤمن آل فرعون ابتدا ایمان خود را كتمان مى‏كرد و سپس در رژیم طاغوتى فرعون یك تنه مردم را ارشاد كرد و آل فرعون براى بازگرداندن او از عقیده‏اش تلاش‏ها كردند، امّا خداوند دین او را حفظ كرد.
این آیه كه آخرین قسمت آن ماجراست مى‏ فرماید: فكر نكنید حمایت ما تنها مخصوص او بود بلكه سنّت ما حمایت از انبیا و همه ‏ى مؤمنان است، گرچه در سختى باشند.
در قیامت، مواقف و صحنه ‏هاى مختلفى وجود دارد؛ در یك صحنه به ستمگران اجازه‏ ى معذرت خواهى داده نمى‏ شود، «و لا یؤذن لهم فیعتذرون»2 و در این آیه مى‏ فرماید: اگر هم عذرخواهى كنند، معذرت خواهى سودى ندارد. «لا ینفع»
در قرآن سخن از نصرت الهى درباره‏ ى انبیا و مؤمنان بسیار است و ما گوشه‏ اى از آن را مى‏ آوریم تا مصداقى باشد بر این آیه كه مى‏ فرماید: «انّا لننصر رسلنا و الذّین آمنوا فى الحیاة الدنیا» و آیه ‏ى «ان تنصروا اللّه ینصركم»
* نصرت نوح‏(ع): «فنجّیناه و من معه فى الفلك »3 ما او و كسانى را كه با او در كشتى بودند نجات دادیم.
* نصرت ابراهیم‏(ع): «یا نار كونى برداً وسلاما»4 اى آتش! بر ابراهیم سرد وسلامت باش.
* نصرت لوط (ع): «اذ نجیناه واهله اجمعین»5 ما او و بستگانش (جز همسرش) را نجات دادیم.
* نصرت یوسف‏(ع): «و كذلك مكنا لیوسف فى الارض یتبّوأ منها حیث یشاء»6 و ما این گونه براى یوسف در زمین مكنت قرار دادیم كه هر جاى آن را كه مى‏ خواهد برگزیند.
* نصرت شعیب‏(ع): «نجّینا شعیباً و الذّین آمنوا معه»7 ما شعیب و مؤمنان همراه او را نجات دادیم.
* نصرت صالح‏(ع): «نجّینا صالحاً و الذّین آمنوا معه»8 ما صالح و مؤمنان همراه او را نجات دادیم.
* نصرت هود(ع): «نجینا هوداً والذّین آمنوا معه»9 ما هود و مؤمنان همراه او را نجات دادیم.
* نصرت یونس‏(ع): «و نجیناه من الغم»10 ما یونس را از غم نجات دادیم.
* نصرت موسى‏(ع): «و انجینا موسى و من معه اجمعین»11 ما موسى و كسانى را كه با او بودند نجات دادیم.
* نصرت عیسى‏(ع): «انّى متوفّیك و رافعك الىّ»12 من تو را مى‏گیرم و به سوى خود بالا مى‏ برم.
* نصرت رسول اكرم (ص): «انّا فتحنا لك فتحاً مبینا»13 همانا ما براى تو پیروزى آشكارى گشودیم.
* نصرت مؤمنان: «و لقد نصركم اللّه ببدر و انتم اذلّة»14 همانا خداوند شما را در جنگ بدر در حالى كه ذلیل بودید یارى كرد.
«ثم انزل اللّه سكینة على رسوله و على المؤمنین»15 خداوند آرامش خود را بر پیامبرش و مؤمنین نازل كرد.
«هو الذّى انزل السكینة فى قلوب المؤمنین لیزدادوا ایمانا»16 اوست كه آرامش را در دل‏ هاى مؤمنان نازل كرد تا ایمانشان زیاد شود.
در سوره‏ ى انبیا درباره‏ ى دعاى حضرت نوح و یونس و زكریّا و ایّوب مى‏ خوانیم: همین كه خدا را ندا كردند، دعایشان مستجاب شد: «فاستجبنا»17 و در سوره‏ ى شورى‏ آیه 26 مى‏ خوانیم: «و یستجیب الذّین آمنوا و عملوا الصالحات» خداوند دعاى كسانى را كه اهل ایمان و عمل صالحند مستجاب مى‏ فرماید.
نصرت الهى در مورد پیامبران و مؤمنان به صورت‏ هاى مختلف جلوه مى‏ كند:
گاهى با ایجاد الفت و گرایش دل‏ ها «و لیربط على قلوبكم»18، «یثبت اللّه الذّین آمنوا بالقول الثابت فى الحیاة الدنیا»19
گاهى با استجابت دعا، «فاستجاب له ربّه»20، «رب لا تذر على الارض من الكافرین دیّارا»21
گاهى با معجزه و استدلال، «ارسلنا رسلنا بالبینات»22
گاهى با عطاى حكومت، «اتینا ال ابراهیم ملكا عظیما»23
گاهى با غلبه در جنگ، «و لقد نصركم اللّه فى مواطن كثیرة»24
گاهى با سكینه و آرامش قلب، «فَاَنزل اللّه سكینته علیه و ایدّه بجنود لم تروها»25
گاهى با هلاكت دشمن یا انتقام از او، «فَاَغرقناهم»26
گاهى با امدادهاى غیبى و نزول فرشتگان، «الن یكفیكم ان یمدكم ربّكم بثلاثة الاف من الملائكة منزلین»27
گاهى با ایجاد رعب در دل دشمن، «و قذف فى قلوبهم الرعب»28
گاهى با گسترش فكر و فرهنگ و پیروان، «لیظهره على الدین كله»29
گاهى با نجات از خطرها، «فانجیناه و اصحاب السفینة»30
و گاهى با خنثى كردن حیله‏ ها و خدعه‏ ها، «و انّ اللّه موهن كید الكافرین»31

مقاومتِ در راه حقّ، هم خوف از آینده را برطرف مى ‏كند. «لا تخافوا» و هم حزن و اندوه نسبت به گذشته را. «لا تحزنوا». بالاترین هدیه‏ ى آسمانى كه فرشتگان براى مؤمنان مقاوم مى ‏آورند، آرامش روحى و روانى است. «لا تخافوا و لا تحزنوا و ابشروا»32
 چنانکه خداوند در آیات 30 و 31 سوره مبارکه فصلت می فرماید: " کسانی که گفتند پروردگار ما خداوند یگانه است سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آن ها نازل می‏ شوند ( و می گویند ) که نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است. ما یاران و مددکاران شما در زندگی دنیا و در آخرت هستیم و برای شما هر چه بخواهید در بهشت فراهم است و هر چه طلب کنید به شما داده می‏ شود."



امید به رحمت و کمک خداوند
 «کیست که از رحمت پروردگارش ناامید شود، مگر آنکه از گمراهان باشد.»33

همچنین خداوند درشریفه  53 سوره زمر می فرماید: « (پیامبر) بگو: ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‏ اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می‏ آمرزد.»

هنگامی که حضرت یونس (س) در کام نهنگ فرو رفت ، هیج چیز مانند امید به رحمت حق تعالی ، نمی توانست او را از آن شرایط سخت، به سلامت عبور دهد. اما یونس امید خود به خداوند را از دست نداد چرا که خداوند وعده داده است مه مومنان را از اندوه نجات می دهد: « ما دعای او (یونس) را به اجابت رساندیم، و از آن اندوه نجاتش بخشیدیم، و همین گونه مؤمنان را نجات می‏ دهیم. » چنانکه در آیه 88 سوره انبیا می فرماید :

بنابراین در قرآن، به صراحت یاس و ناامیدی مذمت شده و ویژگی کافران به شمار آمده است و بیان شده است که « از رحمت خدا جز قوم کافر مایوس نمی‏ شوند».34


باور معاد، زمینه امید به آینده
خداوند در قرآن کریم نسبت به دیدار خود امید مى دهد: « کسى که به دیدار خداوند امید دارد [بداند که] اجل [او از سوى] خدا آمدنى است و اوست شنواى دانا».35

هر کس امید به لقاى پروردگارش (روز قیامت) دارد، باید عمل صالح بجاى آورد و کسى را در عبادت پروردگارش شریک نسازد.36
براى كار خدایى كردن، حتّى امید به پاداش الهى كافى است گرچه یقین نباشد.  امید در انسان باید به صورت یك حالت دائمى و پیوسته باشد، نه لحظه‏ اى. امید بدون عمل، كارساز نیست.37 حضرت على(ع) مى فرمایند: «از کسانى مباش که بدون عمل شایسته، به آخرت امید دارند، و توبه را با آرزوهاى دراز به تأخیر مى اندازند.»38

جهان بینی توحیدی، علت امیدواری انسان
«بدانید که هیچ کس غیر از خداوند نمی تواند به سختی و غم شما پایان دهد و بر نا امیدی شما خط بطلان کشند». 39
سرچشمه‏ ى همه‏ى امور یكى است، نه آنكه خیرات از منبعى و شرور از منبع دیگر سرچشمه گیرد. باید همه‏ ى امیدها به خدا و همه‏ ى خوف‏ ها از او باشد. قوانین الهى استثنا بردار نیست، پیامبر اكرم (ص) نیز در مواجهه با حوادث تلخ و شیرین، باید متوجّه خدا باشد.40

بزرگان، اسوه ی صبر و امید

 « در پیامبر خدا ، برای شما ، چه در صبر و مقامت با دشمن و چه دیگر اوصاف و افعال نیکویی او سر مشق و الگوی نیکویی است»41

خودشناسی، افزایش تعاملات اجتماعی، تعادل در انتظارات و خواسته ها از خود و دیگران، توبه از گناه، افزایش عزت نفس، داشتن برنامه در زندگی، مواجهه منطقی با واقعیات زندگی، درک درست از آرمان و واقیت و ... از عواملی هستند که زمینه ساز امیدواری در انسان می باشند.
درباره امید و روحیه می توان چندین کتاب پدید آورد. مساله امید را می توان از جنبه های گوناگون بررسی کرد ولی روشن است که بدون امید به آینده ادامه زندگی ممکن نیست و یا کیفیت زندگی متاثر از ناامیدی می شود و به ایستایی و خودگی می انجامد.
کلام آخر اینکه یکی از بهترین راهکارها برای بازیابی یا افزایش امید به آینده، استمرار در ذکر و دعاست. همان گونه که ذکر، عاملی است که سبب ایجاد علاقه ی انسان به دنیا نیز می شود(برای مثال انسان دائما در دنیا در ذکر پول و ماشین و ... است که سبب امیدی موقت به آینده می شوند. اذکار می تواند به همین شکل سبب ایجاد علاقه به آخرت شود در این باره مطلبی نوشته ام در وبلاگ دیگرم آن را هم از اینجا بخوانید). ذکر و دعا مانع از فراموشی و غفلت انسان از معنویت می شود و در نتیجه از خشک شدن سرچشمه امید جلوگیری می کند.


----------
پ.ن.
1 در اشعار حافظ اشاره به باد سموم هم هست که‌ بادی‌ست گرم و سوزان و البته خشک که از صحرای آفریقا به عربستان‌ و جنوب ایران می‌رسد. این باد در مسیر خود از خلیج‌فارس رطوبتی برنمی‌گیرد و معمولا آغشته به گرد و غبار هم هست و وقتی که به شیراز می‌رسد به دلیل‌ گرمی و خشکی،طبیعی‌ست که گل‌ها و گیاهان ظریف منطقه را می‌خشکاند،این باد در شیراز باد سموم گفته می‌شود.
---------
منابع
1 تهرانی، شادی، صبا در شعر حافظ، نشریه: زبان و ادبیات » حافظ » اردیبهشت 1387 - شماره 50
2.مرسلات، 36.
3. یونس، 73.
4. انبیاء، 69.
5. صافّات، 134.
6. یوسف، 56.
7. هود، 94.
8. هود، 66.
9. هود، 58.
10. انبیاء، 88.
11. شعراء، 65.
12. آل عمران، 55.
13. فتح، 1.
14. آل عمران، 123.
15. توبه، 26.
16. فتح، 4.
17. انبیاء، 76، 84، 88 و 90.
18. انعام، 11.
19. ابراهیم، 27.
20. یوسف.
21. نوح، 26.
22. حدید، 25.
23. نساء، 54.
24. توبه، 25.
25. توبه، 40.
26. اعراف، 136.
27. آل عمران، 124.
28. حشر، 2.
29. صف، 9.
30.  عنكبوت، 15.
31. انفال، 18.
32. تفسیر نور، استاد قرائتی.
33. حجر، 56.
34. یوسف، 87.
35. عنکبوت، 5.
36. کهف، 110.
37. تفسیر نور، استاد قرائتی.
37. نهج البلاغه، ص 663، حکمت 150.
39. انعام، 17.
40. تفسیر نور، استاد قرائتی.
41. احزاب، 21.
-------
گردآورنده:
عارف خطیبی/ وب نوشت سدید



» کلمات کلیدی: امید، امید به آینده، سدید، وبلاگ سدید، امید به آینده از منظر قرآن کریم، نا امیدی، افسردگی،
یوم الفرج
دوشنبه 15 آبان 1391 08:18 ق.ظ
سلام علیکم.کسب رتبه در جشنواره افق آینده رو خدمتتون تبریک می گم.موفق و موید باشید.یاعلی
پاسخ مدیر : تشکر
صادقی
سه شنبه 21 شهریور 1391 10:39 ق.ظ
وبلاگتون فوق العادس
پاسخ مدیر : تشکر
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
برگزیده ها
پیام فجرهنگامی در شرایط سخت اقتصادی کشور، بحث از حجاب و عفاف و ماهواره و ... می شود و نقدهای فرهنگی در این شرایط مطرح می شود، پاسخ بسیاری از افراد این است که در این شرایط اقتصادی که بسیاری از مردم در تامین نیازهای اولیه درمانده شده اند، از معضلات فرهنگی می گویید؟ .... ...{ادامه}

« آینده از آن امت اسلام است »
                    « امام خامنه ای »

سدید


  • نظرسنجی
  • پیوندها
  • آرشیو
  • آمار
:. ارزیابی شما از قالب سدید؟